5 Lokale SEO tips voor betere vindbaarheid
Hoe komt u als lokaal bedrijf bovenaan in Google? De makkelijkste manier voor lokale ondernemers om dit voor elkaar te krijgen, is om werk te maken van lokale SEO. Via dit speciale algoritme, kunt u ook als lokale ondernemer of bedrijf met een bepaald servicegebied bovenaan de zoekresultaten terechtkomen. In dit artikel geven we u 5 tips om lokale SEO te verbeteren.
Waarom lokale SEO?
De reden dat Google een speciaal algoritme voor lokale zoekopdrachten heeft gemaakt, is de toename van zoekopdrachten via de smartphone. De bedoeling van een lokale zoekopdracht is natuurlijk om een bedrijf in de buurt te vinden. En dan wilt u geen bedrijven in de zoekresultaten tegenkomen van een bedrijf aan de andere kant van het land. Mensen laten vinden wat ze zoeken is Google’s core-business waar hun hele verdienmodel op is gebaseerd. Met hun lokale SEO algoritme voldoen ze aan de verwachting van de gebruikers van hun zoekmachine.
Tip 1: Google bedrijfsprofiel
Een goede lokale SEO strategie kan niet zonder een Google Bedrijfsprofiel. Via deze gratis service bent u vindbaar in de Google diensten: “Local Pack” – die altijd bovenaan de zoekresultaten staat – en in “Google Maps”. Met een Google bedrijfsprofiel kunt u zelfs zonder website gevonden worden in Google en bent u goed vindbaar in lokale zoekopdrachten.
Tip 2: Snelle overzichtelijke website
Goed vindbaar zijn op de mobiele telefoon vraagt natuurlijk ook om een website die mobiel goed te gebruiken is. De reden dat mensen via hun smartphone zoeken is, behalve omdat het kan, dat ze het nu willen. Dat vraagt allereerst om een snelle website die binnen twee seconden geladen is. En daarnaast om een overzichtelijke lay-out die een bezoeker in zo weinig mogelijk klikken laat vinden wat hij zoekt.
Tip 3: Tekst optimaliseren voor lokale SEO
Ook de teksten en afbeeldingen spelen een rol bij lokale vindbaarheid. Google koppelt deze aan de zoekopdracht. Door lokale zoekwoorden, zoals je straatnaam, stad of een bekende plek te noemen in de titels, subkopjes en tekst, bent u lokaal beter vindbaar. Een plaats waar u dit makkelijk toe kunt passen is de routebeschrijving naar uw bedrijf, waarin u eenvoudig stations, buslijnen, parkeergarages en herkenningspunten als een museum of universiteit kunt vermelden.
Tip 4: Afbeeldingen optimaliseren
Ook de afbeeldingen op uw website kunt u optimaliseren voor lokale SEO. Maak ze niet groter van nodig en kies een modern afbeeldingsformaat, zoals WebP, zodat de laadtijd niet langer is dan strikt noodzakelijk. Zo blijft uw website lekker snel! Verder kunt u de zogenaamde “alt-tekst” van een afbeelding gebruiken om hier een zoekwoord te vermelden. Zo wordt u ook via Google afbeeldingen gevonden, wat u uiteindelijk extra websiteverkeer op kan leveren.
Tip 5: Google reviews verzamelen
Waar kijkt u zelf naar wanneer u een bedrijf Googlet? Juist de reviews. Iedereen gebruikt ze, maar de meeste mensen hebben nog niet de routine om ze ook zelf te plaatsen. Vraag een tevreden klant daarom gerust zelf om uw bedrijf te beoordelen op Google. Dit kan face to face of via een mailtje met daarin een link naar het beoordelingsformulier. Zo verlaagt u de drempel en is het plaatsen van een review een kleine moeite. Hoe meer 5 sterren reviews hoe groter het klantvertrouwen!
Zelf aan de slag?
Maak ook werk van lokale SEO en trek meer potentiële klanten naar uw bedrijf. Start met een Google bedrijfsprofiel en optimaliseer uw website. Op internet is genoeg informatie over lokale SEO te vinden en natuurlijk kunt u ook contact met ons opnemen.
Vond u dit een interessant artikel? Lees dan ook onze andere blogs over ondernemen.